Pozitia religiilor fata de problematica homosexualitatii 

homosexualitatea

Luteranii ar putea fi in varful topului abordarii problemelor ce tin de religie si homosexualitate, dar exista si alte grupuri religioase care si-au declarat deschis pozitia fata de aceasta problematica.

Biserica episcopala: Episcopalii permit hitoronisirea persoanelor homosexuale, insa episcopii nu sunt obligati sa faca acest lucru. Anul trecut, biserica a pus capat unui moratoriu care se referea la hitoronisirea episcopilor homosexuali, alegand in luna martie la Los Angeles o femeie lesbiana pentru aceasta functie.

Conventia trienala generala de anul trecut a pledat pentru promovarea binecuvantarilor fata de persoane de acelasi sex. Intre timp, la conventie s-a afirmat ca episcopii ar putea sa acorde „un raspuns pastoral generos” cuplurilor din statele care permit uniunea civila dintre homosexuali.

In Florida, stat care nu recunoaste uniunile civile dintre homosexuali, aceasta decizie are un efect minim. Cu toate acestea, Episcopul Leopold Frade al sud-estului Floridei permite preotilor sa binecuvanteze uniunile dintre persoane de acelasi sex care vin din statele unde aceste uniuni sunt legale.

Mary Cox, editor la cotidianul eparhial The Net, a declarat: „Deschidem usile un pic mai mult, dar recunoastem ca exista un dezacord imens in cadrul Bisericii Episcopale. Incercam sa ne comportam intr-un mod iubitor fata de toata lumea”.

Biserica Unita intru Christos: in 1972, grupul Protestant cel mai liberal a fost prima denominatie care a hitoronisit o persoana declarata in mod deschis a fi homosexual. In 2005, aceasta religie a acceptat casatoria intre persoane de acelasi sex. Biserica Unita intru Christos priveste drepturile homosexualilor ca fiind echivalente cu hitoronisirea persoanelor de culoare sau a femeilor, si cu scrierea de imnuri despre Dumnezeu unde El este infatisat atat ca barbat, cat si ca femeie – toate acestea fiind etape pe care aceasta denominatie le-a parcurs.

Biserica Romano Catolica: organizatia religioasa cea mai mare din America (si din lume) considera actele homosexuale ca fiind „o stare de dezordine interioara” si afirma ca Biblia le prezinta ca „o grava depravare”. Tuturor preotilor catolici li se cere sa se abtina de la activitati sexuale, inclusiv de la activitati homosexuale.

Catolicilor homosexuali li se cere sa traiasca in castitate si in conformitate cu catehismul bisericii. Cu toate acestea, catehismul mai spune ca acestia „trebuie sa fie acceptati cu respect, compasiune si sensibilitate”, si denunta „discriminarea nejusta” impotriva lor.

Iudaismul: In general, evreii au o pozitie liberala fata de majoritatea problematicilor sociale. Studiul din anul 2008 al forumului Pew privind Peisajul Religios a descoperit ca 79% din evrei considera ca homosexualitatea „ar trebui sa fie acceptata de societate”, fiind un procent mai mare decat cel inregistrat printre catolici, printre principalele religii protestante si chiar printre cei neafiliati unei religii.

Insa diverse miscari evreiesti au pareri diferite in ceea ce priveste puncte specifice. Evreii ortodocsi sunt impotriva uniunilor civile dintre homosexuali si a hitoronisirii acestora. Evreii reformati le sprijina pe ambele.

In 2006, Miscarea Conservativa de Mijloc, un comitet de carturari, a adoptat doua pozitii contradictorii – atat pentru, cat si impotriva uniunilor dintre homosexuali – lasand decizia in acest sens la latitudinea rabinilor. Rabinul Yaakov Thompson de la Centrul Sunrise Jewish a declarat ca Seminarul Teologic Evreiesc aliniat la pozitia conservatoare accepta persoanele homosexuale care doresc sa faca studii rabinice si de muzica evreiasca.

Thompson, un veteran cu 27 de ani de experienta in sudul Floridei, a mai sus: „in fiecare congregatie, rabinul este arbitrul local al acesteia si al lui. Desi exista o autoritate (conservatoare) centrala , nu inseamna ca fiecare rabin trebuie sa efectueze ceremonii pentru persoane de acelasi sex”.

Totusi, in 2007, un studiu facut prin intermediul internetului, care a inclus un numar de 5.583 de rabini, studenti, profesionisti si lideri, a dezvaluit ca minoritati insemnate sunt de acord cu hitoronisirea rabinilor si cantorilor homosexuali.

Biserica Metodista Unita: aceasta organizatie se mandreste cu incluziunea sa. Diverse declaratii au sustinut ca „toti oamenii sunt de valoare sacra” si au afirmat dreptul fiecaruia de la participa la slujba, de a primi Sfintele Taine si de a fi inclus in programele sale. O rezolutie din 2008 condamna homofobia si „heterosexismul”. Dar biserica adauga ca practica homosexuala este „incompatibila cu invatatura crestina” si „homosexualii practicanti auto-declarati” nu pot sa devina preoti.

Biserica Presbiteriana (Statele Unite ale Americii): Cartea Randuielilor, constitutia Bisericii Presbiteriene din Statele Unite, interzice excluderea oricui din conducere sau participare pe motive de sex, rasa, culoare sau alte conditii. In afara de asta, exista foarte putine referiri la sexualitate. Totusi, aceasta biserica le cere preotilor sa traiasca in fidelitate in cadrul casatoriei sau in castitate, daca sunt singuri. Directorul de cult al bisericii mai defineste casatoria ca fiind intre un barbat si o femeie.

Conventia Baptista de Sud: cel mai mare grup protestant american, peste 16 milioane de oameni, mentine o pozitie de impotrivire. Pe web site-ul bisericii, SBC.net, scrie: „homosexualitatea nu este un stil de viata alternativ valid. Biblia o condamna ca fiind un pacat”. Mai este adaugat ca homosexualii activi din punct de vedere sexual, precum si alti pacatosi, pot sa gaseasca iertare in Hristos.

Congregatiile Baptiste de Sud sunt organizatii autonome si nu au obligatia de a adopta pozitiile de la nivel national. Cu toate acestea, conform lui Barbara Denman, directorul de comunicatii al Conventiei Baptiste din Florida, „caine de paza al doctrinei” pentru religia baptista este asociatia locala. Ea a mai declarat ca bisericilor din alte state care au acceptat membri homosexuali li s-a cerut sa paraseasca asociatiile locale.

Lasa un comentariu

You must be logged in to post a comment.