Top 25 cele mai bune finaluri de jocuri

Ai invins hoarde de scutieri la nivel incepator si ti-ai croit drumul printre multimi de scutieri la nivel putin mai avansat. Acum e timpul pentru premiul tau – cantecul finalului cinematic FMV care a facut totul sa merite pe tot parcursul timpului. Multe, multe jocuri au fost insuficiente in a perfectiona lucrurile, dar o selectie de putine jocuri au reusit sa te faca sa simti ca ai realizat ceva. Vino cu noi sa facem o recapitulare a celor mai grozave jocuri lansate din istorie. ATENTIE: Coruptii abunda.
25. Thief: Deadly Shadows
Un oarecare s-ar putea sa nu astepte un deznodamant intens de la seria care si-a facut numele faimos prin obligarea jucatorilor de a se ascunde prin intuneric, dar Deadly Shadows a lansat unul, fara indoiala. Activarea lui Garrett din Final Glyph distruge Keeper-ii, scoate ucigasul Hag si elimina magia glyph, toate intr-o nemiloasa napustiire – nu e rau pentru o lucrare nocturna. In epilogul sau, Deadly Shadows se impletesc elegant in primul joc Thief, cand Garret prinde o tanara, incercand sa o jefuiasca ii sopteste aceleasi cuvinte spuse lui candva de catre Keeper Artemus. Pentru fanii Thief de lunga perioada, a fost un moment care si-a meritat fiorii.
24. Oddworld: Abe’s Exoddus
Lumea de la Oddworld Inhabitants s-au mutat voluntar pe parcursul filmelor dupa scoaterea ultimului lor titlu, Stranger’s Wrath, si daca flerul cinematic care l-au adus jocurilor lor este o oarecare indicatie, te poti astepta la ceva grozav. Finalul celui de-al doilea joc Oddworld, Abe’s Exoddus, este realizarea lor incoronata, combinand umorul macabru specific seriilor cu o aura triumfatoare a scenelor in care Abe ofera o noua speranta Mudokonilor sub lumina clara a lunii-mana. Dupa vizualizarea acestei scene, este greu sa nu-ti doresti ca Oddworld Inhabitants sa ramana in afacerea jocurilor – Adam Swiderski
23. Gears of War 2
Finalul cinematic al campaniei din Gear of War 2 este impresionant pe masura ce vezi distrugerea lui Jacinto si dupa tot iadul prin care tocmai ai trecut, intradevar aduce o senzatie de incheiere. Dar totul se reduce la acel moment de final care face GoW2 asa special? Calarind un brumak! Pierzand bomba Lightmass! Vazand suparatul brumak jucaus si transformat intr-o monstruozitate oribila! Ti se pare ca apogeul tuturor luptelor, eforturilor si desfigurarii provocate de un fierastrau. Povestea Gears of War 2 nu a fost tot ce putea sa fie dar, in final, jocul a prins.
22. Hitman: Blood Money
Dupa cum se sfarseste jocul de actiune cu tema asasina, lucrurile par destul de triste pentru Agent 47. Este mort (intotdeauna un inceput prost), apropae de a fi incinerat, inconjurat de dusmani, care se bucura de cadavrul lui in timp ce se ruleaza sfarsitul. Oricum, daca jucatorii apasa inainte si inapoi in mod repetat, se pare ca 47 e doar in mare parte mort, dandu-i-se voie sa se ridice din nou si sa-si ceara razbunarea intr-un masacru crematoric care este la fel de sangeros pe cat e de satisfacator. Scena finala, in care 47 este din nou in lupta, este doar concluzia acestui festin sangeros.
21. No More Heroes
Stilul inclinat al povestirii Suda51 este evident prin acest titlu de actiune bizar Wii, dar niciodata mai mult decat punctul lui culminant, cand eroul Travis Touchdown este intrerupt in baie de purtatorul stralucitor de katana, Irishman Henry. Cei doi se lupta, intorsaturile marelui complot saut descoperite (Henry este fratele lui Travis! Silvia este sotia lui Henry!), si cel de-al patrulea perete este spart in mai multe randuri ( Travis: “De ce aia duce in discutie asa ceva in ultimul minut al jocului?”)…numai pentru a dezvalui intreaga situatie ca o pictura pe care o vede un copil intr-un muzeu. Este ciudat si n-are nici un sens si, dat fiind totul ce a fost inainte in NO More Heroes, apropae de perfect.
20. System Shock 2
Nimic nu face un final mai reusit decat confruntarea cu un bun nemernic, si rauvoitoarea AI al lui System Shock, numita SHODAN este una din reginele tuturor. Avand jucatorul mai mult sau mai putin prostit, pe post de pion, pentru a o servi pe parcursul System Shock 2, SHODAN isi dezvaluie complotul de a imbina realitatea virtuala si realitatea actuala folosind tehnologia mai rapida decat lumina, si roaga jucatorul sa i se alature. Refuzand acea oferta si vazand-o pe SHODAN invinsa in sfarsit, vazand tot necazul prin care te-a facut sa treci este un punct culminant desteptator pentru joc…in afara de faptul ca, ca si toti nemernicii buni, SHODAN are un alt truc ascuns in maneca. Mwuhahahahaha.
19. Klonoa: Door to Phantomile
Stii ca platformele side-scrolling au facut un drum lung de la zilele cand “Scuze, Mario, printesa noatra e in alt castel” cand finalul unui astfel de joc poate face un barbat sa izbucneasca in plans. Asa e si cazul acestul joc PlayStation de vis, in care super dragutul Klonoa salveaza ziua, numai pentru a fi aspirat cu forta intr-un vartej si despartit de cel mai bun prieten al sau, intr-un joc video echivalent cu moartea mamei lui Bambi. A fost un moment neasteptat de miscator si unul din putinele jocuri de orice fel care a reusit sa fie asemanator profunzimii emotionale.
18. Conker’s Bad Fur Day
Complotul acestei platforme de joc pentru “adulti” are tot felul de intorsaturi, dand titularului veverita, o multime de intamplari ciudate in care poti intra, dar cand la final e pe cale sa fie omorat de un xenomorf, lucrurile chiar o iau razna. Intr-un excelent joc de idei, jocul “ingheata”, permitandu-i lui Conker sa-si invinga destinul si sa iasa la suprafata cu multumiri victorioase unei mici negocieri cu programatorii. A fost o scanteietoare bucatica din cele 4 nemaipomenite intr-un timp cand acel model nu a fost facut la fel de mult cat este facut acum si s-a potrivit perfect cu pespectiva inclinata a jocului.
17. Resident Evil 3: Nemesis
Sayonara, Raccoon City. Servind ca si montare pentru toate cele 3 parti in aceasta clasica serie horror de supravietuire, orasul fictional al lui Capcom primeste o inflacarata amabilitate din partea arsenalului de arme nucleare ale guvernului SUA. Asa cum se spune in Aliens, “Este singura modalitate prin care poti fi sigur”. Din fericire, Jill Valentine evadeaza in ultima secunda cu un elicopter, zburand catre apus, jurand ca va distruge Umbrella Corporation. Este o draguta bucatica de incheiere si o excelenta pornire pentru jocurile viitoare Resident Evil, toate in una, pachet de ciuperci in forma de nor.
16. Diablo
Pe cat de intortochiate pot ajunge finalurile, punctul culminant al RPG-ului taiat si smuls e chiar acolo sus. Ciopartind si retezand mai multi monstrii decat poate numara creierul, in sfarsit ajungi sa-l omori pe cel mare si rau…numai pentru a-i vedea corpul ars ca al unui copil care a fost posedat de demonicul Diablo. Pe urma, ultimul sacrificiu, eroul tau duce sufletul de piatra al lui Diablo in propria lui minte intr-un efort de a prinde acest grozav demon in propriul lui suflet. Nu am aflat daca a reusit pana la aparitia Diablo II, dar fara indoiala, a fost un moment de inspiratie rece si ingrozitor.
15. Final Fantasy VII
Seria The Final Fantasy a fost cunoscuta pentru prezentarea cinematica si scopul epic de cand a saptea parte a ajuns ca versiune pentru calculator si PlayStation, si este crezut a lua unul din cele mai bune finaluri din linia de candidati din serie. Pentru banii nostri, totusi, nimic nu bate punctul culminant al jocului Final Fantasy VII, cu curajoasa evadare de ultim moment, cu distrugerea Midgar-ului de Meteor, cu ultima interventie a lui Holy si scurgerea vietii pentru a salva planeta…fara a mai fi mentionat deznodamantul cu Red XIII si al lui urmas.
14. Wing Commander III
Oricine a reusit sa treaca de toate cele 3 parti ale acestei simulari de zbor spatial (plus pachetul de expansiune) cu siguranta a nutrit o ura sanatoasa pentru Kilrathi, de care ai fost impuscat si i-ai impuscat tot timpul, pe toti. Totusi, Many, un veteran Terran Confederation, a lacrimat cand Christopher Blair (jucat in scenele FMV de Mark Hamill) reuseste in sfarsit sa distruga lumea Kilrathi-lor si infrange rasa de razboinici o data pentru totdeauna. A fost un final multumitor si infiorator la o legenda de joc incredibil, chiar daca Kilrathi Muppets au lasat umpic de ceva pentru a fi dorit.
13. Mass Effect
Sci-fi-ul RPG al lui Bioware a avut defectele lui, dar povestirea n-a fost unul din ele, si matematica de dupa a climaticei batalii Citadel a fost o metota grozava de a pune capac la inceputul a ceea ce urma sa fie o serie de nemaivazut. Depinzand de alegerea jucatorului, umanitatea ori castiga un mult asteptat loc in Consiliul Citadel ori, daca Consiliul era lasat sa fei distrus, mai mult sau mai putin, umanitatea preia galaxia. Intre timp, Comandantul Shepard pleaca in continua sa cautare sa lupte impotriva Reaper-ilor, pregatind lucrurile frumusel pentru inevitabilul viitor.
12. Fallout
Lucrul grozav despre finalul originalului Fallout a fost variabilitatea; dupa infrangerea Master-ului si a armatei lui mutante, primesti un raport intreg al intamplarilor pe care le-ai intalnit pe parcursul jocului, cu diferitele consecinte, depinzand pe care directii morale le-ai luat in considerare in interactiunea cu ele. Bineinteles, asta era ceva ca si premiu de consolare, dat faptul ca recompense ta pentru salvarea Vault-ului, in care tu ai supravietuit, a fost de a fi exilat in desert cu “Maybe”(“Poate”) a lui Inkspots, invartindu-se in urechile tale. Offf…razboiul nu se schimba niciodata.
11. Half-Life
Jucatorii petrec mare parte din Half-Life sperand ca pot pune mainile pe G-Man, acel ciudat in costum negru care nu inceta in a aparea dintr-o data in cele mai nepotrivite locuri. In urma luptei prin Xen, le este data sansa sa-l intalneasca pe acest barbat al misterului, numai pentru a le fi oferita o alegere imposibila – acceptarea unei oferte de a lucra pentru el (indiferent ce ar fi insemnat – aminteste-ti, in timpul acela nu exista Half-Life 2), sau a infrunta o lupta imposibila pe care nu aveau cum s-o castige. Era, sigur, o pastila amara greu de inghitit, dar in acelasi timp un final interesant si complex la unul din cele mai grozave jocuri FPS care a fost facut vreodata.
10. Starcraft
Cand un cinematic inca poate sa-ti mai produca fiori dupa mai mult de 10 ani, stii ca este un final care merita savurat. Asa e si cazul concluziei sfarsitului de campanie in sci-fi-ul RTS a lui Blizzard, in care nobilul Protoss Tassadar canalizeaza energia psionica a intunecatului templier prin nava lui, intr-un eroic sacrificiu pentru a-l distruge pe ascendentul Zerg Overmind. Data acea cale lunga si raspandita de lupte pe care jucatorul a parcurs-o pentru a ajunge la acel punct, ai impresia ca ai facut sa explodeze Death Star de 1000 de ori, si asta datorita, si nu in mica masura, lucrarii animatorilor lui Blizzard, care pareau a fi singurii care stiu ce fac.
9. Deus Ex
De ce sa te rezumi la un singur final cand poti sa ai trei? Conspiratia teoriei lui Warren Spector a trezit hibridul RPG/FPS, oferind jucatorilor o varietate de optiuni pe parcursul povestii, dar nici una mai grozava decat decizia finala intre a-i ajuta pe Illuminati sa controleze lumea, impreuna cu megalo-maniacul AI, sau aruncarea lumii in varstele intunecate ale tehnologiei. Toate au fost decizii enorme, de cutremurat lumea si toate dovedite perfect cu temele filosofice ale jocului. Deus Ex nu a imbatranit bine din punctual de vedere al tehnologiei, dar ramane unul dintre cele mai interesante jocuri scrise din ultimii 10 ani iar finalul lui inca rezoneaza.
8. Call of Duty 4
Totul pare mai degraba lipsit de culoare in punctual culminant al acestui modern militaresc FPS. Ofiterul SAS “Sapun” MacTavish si trupa lui de soldati sunt prinsi pe un pod de liderul ultra nationalist, Imran Zakhaev, care hoinarea in mod accidental punand sepci pe capurile colegilor tai. Din fericire, momentan e sustras, clipa in care un camarad ranit iti impinge o arma, avand sansa sa-l omori pe cel care ti-a cauzat atata necaz tie si intregii lumi de-a lungul jocului. Dupa cum strabat noaptea raze sinsure de soare, este chiar acolo sus.
7. Chrone Trigger
Daca cantitatea egaleaza calitatea, atunci Square’s Chrone Trigger ar trebui sa fie in varful oricaror liste de cele mai bune finaluri. Depinzand de alegerea jucatorului si cand si cum se joaca si se castiga finalul bataliei, este posibil sa vezi una din cele 13 concluzii, incluzand una in care te plimbi in jurul Sfarsitului Timpului si vorbesti cu programatorii care au facut jocul, unul in care doua personaje de sex feminin dau note tuturor baietilor din joc, si unul in care baiatul rau, Lavos, castiga si distruge lumea. Incercand sa atingi fiecare din aceste finaluri este doar una din partile care a facut Chrono Trigger un clasic.
6. Metal Gear Solid 3
E usor sa te ratacesti in mitologia Metal Gear Solid, dar finalul celui de-al treilea joc dins erie e extraordinar pentru ca se rezuma la ultimul sacrificiu al unei femei pentru propria tara. Luptand pe tot parcursul jocului, jucatorii invata ca totul a fost o capcana; ca defectiunea si moartea lui Boss au fost doar parti din trucul bine elaborat de a recupera Mostenirea Filosofilor si de a demonstra nevinovatia SUA intr-un atac nuclear. Implicarile pentru mitologia francizei sunt uriase, si scene din tranzitia de la Naked Snake la modul Big Boss, insotit scorul lui Harry Gregson-William, se misca chiar si pentru baietii non fani MGS.
5. God of War
Batalia lui Kratos impotriva raului zeu Ares este o necontestata si puternica concluzie la aventurile antice (nimic nu spune “satisfactie” mai mult ca patrunzand cu o sabie enorma pieptul unui urias demon cu parul de foc), dar n-a facut nimic ca sa elibereze eroul nostru Spartan de amintirile lui de cosmar. Lasat hartuit de viziuni demonice, Kratos se straduieste sa-si ia viata…numai pentru a-si gasi saritura sinucigasa intr-o urcare pe varful Muntelui Olimp, prin care zeii o sa-l smulga din mare si o sa-l puna pe un tron sub numele de noul zeu al razboiului. Epic.
4. Grim Fandango
Cand iti petreci patru ani cu un personaj, asa cum jucatorii au facut-o cu Manny Calavera in aceasta aventura clasica de la Tim Schafer, vei vrea sa-l vezi cum isi primeste fericitul final. Grim Fandango obligat intr-o mare masura, il trimite pe Manny si pe iubita lui, Mercedes in calatoria eternei lor recompense, dupa o petrecere ce s-a lasat cu plansete, cu Glottis, ajutorul lui. La sfarsit, mai pe scurt, raul se transforma in bine, iar la final, apar mariacii. Sincer, tot ce se termina cu mariacii automat primeste un 10 in cartea noastra.
3. Planescape Torment
Sfarsitul acestui AD&D bazat pe jocul de roluri de la Black Isle s-ar putea sa nu fie motivul pentru vanzarile slabe, dar cand cel mai bun rezultat pe care l-ai putut anticipa pentru eroul jocului tau e acela de a sfarsi blestemat luptand la nesfarsit intr-un etern razboi demonic, poate povestea ta e prea depresiva. Ah, glumim pentru ca Planescape Torment este unul din cele mai inteligente jocuri scrise recent si sfarsitul lui este perfect, daca e dulce amarui, e concluzie a cautarii celui Fara Nume o propriei identitati.
2. Portal
Pentru dovada ca mai putin poate fi mai mult, nu te uita mai departe decat cocluzia acestui puzzle Valve. Navingand un complex subteran si fortand-o pe GladOS sa-si manance propriile rachete, jucatorii primesc o scurta privire asupra libertatii, inainte de a fi tratati cu citirea unui text vechi si ceea ce este simplu cel mai grozav este cantecul de la sfarsitul jocului. “Still Alive”, scris de un favorit al tocilarilor, Jonathan Coulton, e usor de memorat, hilar, si destul de zbuciumat sa te afecteze cand il auzi de la un computer ucigator care si-a petrecut ultimele ore incercand sa te omoare.
1. Shadow of the Colossus
Nu este nimic de spus despre cel de-al doilea tiltu al lui Team Ico decat ca te prinde si este extraordinar, si sfarsitul nu face exceptie de la regula. Afland ce a sacrificat Wander in cautarea lui de a o reinvia pe Mono este unul din putinele momente care iti rup inima intr-un joc, iar tragedia mortii lui ar fi categoric dureroasa daca nu era hranita de cantitatea perfecta de speranta de la sfarsit. Daca candva ai avut vreun argument cum ca jocurile ar trebui considerate arta si ar cauta munitie, aceasta este secventa perfecta.