Top 10 – De la cele mai bune la cele mai proaste modele ale companiei GM (General Motors) 

general_motors

Ca sa parafrazam formatia R.E.M.: Este sfarsitul companiei GM, asa cum am cunoscut-o pana acum (si nu toata lumea este in regula cu asta). In ultimul timp, leviatanul de altadata al pietei automobilistice a inceput sa caute sub canapea dupa maruntis. Ai putea sa crezi ca e vorba de o karma a masinilor, dar nu toti angajatii de la General Motors sunt de vina.

De asemenea, nu toate automobilele GM au fost precum niste cuie in sicriu.

De fapt, nici un alt fabricant de masini nu a avut atatea puncte slabe si puncte tari in gama lui; de la Corvette la Chevette, de la GTO la Geo, de la EV-1 la Monte Carlos inspirat de cursele NASCAR.

Asa cum canta Michael Stipe, „Everybody Hurts”(Toata lumea sufera), iar GM stie aceste versuri pe de rost.

Asadar, in timp ce compania incearca sa se ridice, hai sa vedem care au fost cele mai bune si cele mai proaste modele GM din ultimele decenii.

Locul 10 – 2009 Chevrolet Corvette ZR1
O supermasina Chevy? Cine ar fi crezut? Si desi nu este o supermasina in termeni de Bugatti Veyron, modelul ZR1 este cel mai bun Corvette – si probabil cea mai buna masina produsa de GM vreodata. Motorul V8 de 6,2 litri sustine cei 638 de cai putere si cuplu motor de 604 lb-ft. Se ajunge la 100 de kilometri/ora in doar 3,3 secunde, iar viteza maxima este de 330 de km/ora pentru cei care indraznesc.

In plus, modelul ZR1 care va fi lansat in 2010 va fi dotat cu sisteme de Launch Control si Performance Traction Management. Dintr-o data, pretul de pornire de 106.620 de dolari din 2009 mi se pare logic.

Locul 9 – 2009 Cadillac CTS-V
Nu cu mult timp in urma, gandul ca un Cadillac ar putea sa faca o tura pe circuitul de la Nürburgring ar fi fost o idee buna pentru emisiunea Jackass. Dar vremurile si Cadillac-ul s-au schimbat.

Modelul CTS-V reuseste sa atinga 100 km/ora in 3,9 secunde. Pur si simplu nu poti sa cumperi un sedan V8 mai rapid si ai avea dificultati si in a gasi un model mai bun.

Este normal ca modelul CTS-V sa se afle in preajma mai sus mentionatului ZR1; acest Cadillac are sub capota un motor de 6,2 litri, generand 556 de cai putere si un cuplu motor de 551 lb-ft.

Asemenea Corvette-ului, CTS-V este mai mult decat putere, asta ne dovedeste ce ar putea sa realizeze GM.

Locul 8 – Buick Grand National
In anii 1980, un coupe de lux cu o culoare sinistra de negru si un motor turbo V6 cu un sunet ce te speria, ar fi fost presupus a fi copilul masinii Pontiac, sau poate a Oldsmobile. Dar a lui Buick? Oricat de greu ne este sa acceptam asta, este si mai greu sa credem ca Buick a avut un succes destul de rasunator in cursele auto ale vremii respective.

Modelul Turbo V6 Regal a fost raspunsul productiei de masa, iar cele mai dorite bilete erau la Grand Nationals – in special masinile dintre 1984 si 1987, culminand cu modelul GNX in 1987.

Petrecerea s-a terminat cand Regal a introdus sistemul front-drive in 1988, dar a fost frumos atat cat a durat.

Locul 7 – 2010 Chevrolet Camaro
Macar odata a existat un Camaro pentru baietii cu educatie superioara, dinti sanatosi si case cu fundatii.

In topul nostru, simbolul reinviat al Chevrolet-ului e plasat putin peste jumatatea inferioara.

Fie ca este vorba de motorul V6 sau de V8, masina se comporta bine pe langa modele de vara ca Dodge Challenger si Ford Mustang in ceea ce priveste performanta pe sosea si oportunitatile. Are calitatile necesare pentru a ii satisface pe fideli si chiar pentru a atrage clienti noi.

Acestea fiind spuse, mai adaugam ca nu este o masina perfecta, si indiferent cat de importanta este aceasta masina pentru companie, o greseala la vanzari ar putea fi foarte deranjanta.

Locul 6 – Oldsmobile Aurora (prima generatie)
Va amintiti sloganul: „Acesta nu este Oldsmobilul tatalui tau”? A fost lansat din cauza modelului Olds Aurora. Prima generatie de masini a anilor 1995-1999 erau menite sa readuca la viata divizia respectiva si sa ii provoace pe cumparatorii de importuri sa se gandeasca mai bine.

Pentru o perioada, si intr-o anumita masura, Aurora a reusit ambele lucruri. Era luxoasa, stilata, avea putere si era relativ usor de manuit. Dar era si costisitoare, asa ca vanzarile bune de la inceput nu au fost mentinute.

Olds a avut probleme cu lichiditatile in anii din urma, asa ca Aurora cea unica din punct de vedere vizual a suferit schimbari minore de look (badge engineering) in cea de-a doua si ultima generatie 2001-2003.

Locul 5 – Saab 9-7X
Ca tot vorbeam de badge engineering (vanzarea aceluiasi produs, eventual cu modificari minore, sub diverse marci), recenzia noastra continua cu aceasta tema intr-un mod care este si mai jalnic decat generatia a doua de Aurora. Pe locul numarul 5, se afla Saab 9-7X.

Incepand cu neimpresionantul Chevrolet Trailblazer, acest harb a fost doar pricopsit cu masca si sigla Saab si apoi vandut drept un SUV luxos.

Cu toate ca lui Sabb ii place sa ne reaminteasca de faptul ca „S-au nascut din Jets”, modelul 9-7X a fost „un bastard rusinos” a lui Chevy.

Locul 4 – Pontiac Fiero/Pontiac Aztek (la egalitate)
O masina era inceata. Cealalta era inceata si urata, dar puteai sa tragi un pui de somn in ea. Amandoua au fost idei bune, dar prost executate de Pontiac.

Modelul Fiero nu era chiar atat de urat, dar doar aproape de sfarsitul vietii sale a devenit rezonabil de puternic, primind un motor V6.

Modelul Aztek nu era nici el o vedeta pe pista, dar a fost o incrucisare folositoare. Puteai chiar sa pui un cort peste el, tinea insectele departe, dar nu si insultele. Aztek este pur si simplu urat precum un accident auto: iti intoarce stomacul pe dos, dar nu poti sa nu te uiti la el cu o curiozitate morbida.

Locul 3 – Chevrolet Citation
Daca Chevy Vega a fost masina prost promovata de catre GM in anii ’70, modelul Citation a fost varianta ei din anii ’80, cu o proasta proiectare si frecvente chemari inapoi la fabrica. Insa, in lipsa de precautie si intelegere ulterioara, oamenii au cumparat Citations intentionat, si au cumparat in numar mare.

Productia nici macar nu a putut sa faca fata numarului de comenzi spre sfarsitul deceniului. Unii oameni au asteptat chiar si noua luni pentru masina lor. Asta inseamna ca ai fi putut sa-ti comanzi un Citation, sa faci sex de bucurie, iar apoi sa si nasti inainte de a-ti primi masina.

Cu toate acestea, momentul in care veneau pe lume si copilul si masina insemna ca dintr-o data ai avut de-a face cu mult mai mult rahat in viata.

Locul 2 – Hummer (toate modelele)
Apropo de rahat, clasamentul nostru nu ar fi putut fi complet fara echivalentul auto al emisiunii Jon&Kate, adica este: supraexpus, nefolositor si mort de la gat in sus, fiind vorba de Hummer.

Si nu ne referim doar la un model, ci la intreaga linie. Fiind in prezent scos la vanzare si trecand printr-o revitalizare a cauciucurilor datorita unei firme chinezesti, Hummer-ul este varianta trista si derivata din respectatul Humvee militar.

Precum soldurile din Ziua Eroilor, Hummer-ul reprezinta ignoranta preafericita in numele arogantei personale.

Locul 1 – Cadillac Cimarron
Ultimul – si cel din urma – model GM al recenziei noastre este Cadillac Cimarron. Ideea nastrusnica de a proiecta un sedan sport care sa rivalizeze cu BMW Seria 3 aproape ca a omorat Cadillac-ul.

In primul rand, nu a fost cu adevarat „proiectat”, decat daca aici se incadreaza adaugarea de scaune de piele unui Chevy Cavalier. Nu era un model sport pentru ca avea sistemul front-wheel drive si patru cilindri asmatici.

Totusi, a reusit sa fie un sedan, ceea ce a fost singurul punct atins de Cimarron.

Cat de proasta a fost masina si de negativ efectul asupra publicului?

Ani mai tarziu, intr-un birou al unui reprezentant al Cadillac era o poza cu un Cimarron cu textul: „Ca nu cumva sa uitam”.

Lasa un comentariu

You must be logged in to post a comment.